0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 16.

Korszerű középnehéz univerzális traktorok

110-147 kW (150-200LE) traktorkategóriába tartozó erőgépeknek a közepes méretű üzemekben általában a „mindenes” szerepét szánják, a nagyobb üzemekben pedig a szántóföldi és a szállítási munkák zömét kell elvégezniük. Ez az a traktorlépcső, amely már a nehezebb talajmunkákban (lazítás, szántás, szántóföldi kultivátorozás stb.) megfelelően, a felszíni munkákban (vetés, műtrágyaszórás, permetezés, bálázás stb.) pedig kifejezetten jól teljesítenek.

 
Az univerzalitás és a hajtóanyag- (üzemanyag) takarékos üzemmód a fő erősségük. Különlegességük, hogy motorválasztékukban megtalálhatók a kisebb – 5 liter alatti – összlökettérfogatú négyhengeres és a 6 liter fölötti lökettérfogatú, hathengeres, turbófeltöltős, korszerű dízelmotorok. Ezek többsége az SCR/AdBlue befecskendezéses füstgázkezelő rendszerrel készül. Széles a sebességváltó választékuk, amely a sokfokozatú, részben, vagy teljesen powershift kiviteltől a fokozatnélküli CVT hajtóművig terjed. Többnyire nagy teljesítményű hidraulikarendszerrel rendelkeznek, és jellemzően négy fordulatszám fokozatba kapcsolható a hátsó TLT-jük. Komfortosabb, jól felszerelt a vezetőfülkéjük, a fedélzeti elektronikájuk többnyire ISOBUS kompatibilis és műholdas kapcsolatra is alkalmasak.
A középnehéz univerzális traktorok túlnyomó többségében négy motorgyártó (Agco Power/ Sisu, Deutz, FPT/Fiat Powertrain és DPS/Deere Power System) elektronikusan vezérelt, közös nyomócsöves (Common Rail) motorjai találhatók, soros négyvagy hathengeres kivitelben, 4,1 és 7,4 liter közötti összlöket-térfogattal, turbófeltöltős kivitelben amelyek zömét elektronikus teljesítményfokozóval (Powerboosttal) is felszerelik, ezáltal 11-18 kW (15-25 LE) többletteljesítmény leadására képesek. A négyhengeres erőforrások 110-128 kW (150 és 175 LE) névleges, illetve 121- 147 kW (165 és 200 LE) maximális (Boost) teljesítményt adnak le és fajlagos teljesítményük akár 26-28 kW/l (36- 39 LE) LE/l lehet. A hathengeresek fajlagos teljesítménye 16-25 kW (22-35 LE) közötti. A motoroknak a maximális nyomatéka 600 és 980 Nm tartományba, a nyomatéki rugalmasságuk pedig 33 és 50 százalék közé esik. Többségük a névleges fordulatszámuk 75 százalékáig stabil nyomatéktartással dolgozik, ez a nehéz munkáknál kedvező. A füstgáz kezelésére EGR (füstgázvisszavezetéses) DOC (dízeloxidáns katalizátoros), SCR (szelektív katalizátoros), valamint DPF (szilárd részecske szűrős) rendszereket alkalmaznak, és ezek különböző kombinációjával teljesíteni tudják az idei évtől (az új motorokra) kötelező EU Stage (EUR) IV/US EPA Tier-4 final levegőtisztasági normákat. A motorok fajlagos hajtóanyag-fogyasztása jelentős eltéréseket mutat. A leginkább hajtóanyag-takarékos változatok fajlagos fogyasztása 195-220 g/kWh, míg a kevésbé takarékos változatoké 240-265 g/kWh közé esik. Többségük 500 vagy 600 üzemóránként szorul olajcserére, de van 750 üzemórás (John Deere) olajcsere ciklusú, illetve már 250 üzemóra után olajcserére szoruló (MTZ/Belarus) motor is.
 
 
Ezek a traktorok általában 300 és 400 literes üzemanyagtartállyal rendelkeznek, így csak napi egyszeri tankolást igényelnek, az AdBlue tartályuk két tankolást szolgál ki. A sokoldalú használat miatt fontos, hogy a középnehéz univerzális traktorok elegendő, terhelés alatt is kapcsolható fokozatokkal, ezen belül automatikus kapcsolásokkal rendelkező sebességváltóval legyenek ellátva. Alapfelszereltségben többségük 24-36 előre és hátra is kapcsolható powershift sebességváltóval készül. Az irányváltást a traktorokon a kormányoszlopra telepített háromállású (előre-hátra-semleges) elektromos kapcsolóval oldják meg, míg sebességváltás általában multifunkciós joystick-kal valósítható meg, kuplung használata nélkül. A traktorokat rendszerint 40 vagy 50 km/h maximális sebességgel kínálják, egyes modellekkel már 60 km/h-val is lehet haladni. Az ökonomikus Eco (E) fokozattal alacsonyabb motorfordulatszámnál érhető el a maximális sebesség, ezzel hajtóanyagot lehet megtakarítani. 40 km/h sebességig nem feltétlen szükséges a kormányzott tengely rugózása, így olcsóbb a konstrukció, de 50-60 km/h-nál már ez nem hagyható el. A szóban forgó traktorokon elektromos, vagy elektrohidraulikus kapcsolású, több fokozatú hátsó TLT
csonk található, amely többségüknél 540/540E/ 1000/1000E 1/min fordulattal üzemeltethető. Az E-s fokozat alacsonyabb (1400-1500 1/min) motorfordulatszámmal biztosítja a szabványos TLT fordulatszámot, ezáltal a traktor szintén hajtóanyagot takarít meg. Az opciósan rendelhető mellső TLT általában 1000/1000E 1/min fordulatszámmal használható, ritkábban 540/1000 1/min fordulatú változat is előfordul. A legtöbb ilyen traktor a névleges motorteljesítményének 80 százalékát képes a TLT hajtáson keresztül átadni. Ezekre a traktorokra az erős-, nagyteljesítményű hidraulika rendszer a jellemző, amelyek olajellátását biztosító hidraulika szivattyúk teljesítménye zömében 110 és 125 l/min között alakul és 200 bar maximális olajnyomás előállítására képesek. Korszerűbb a kétszivattyús rendszer, amelyek közül az egyik csak a szervokormány hidraulikus körét látja el olajjal. Fontos hidraulikus paraméter továbbá a hátsó hárompont függesztőmű, amely többnyire ISO II vagy III kategóriájú és emelőképessége (terhelhetősége) típusonként 6500 és 10 400 kg között változik. A külön rendelésre felszerelt mellső hidraulikus függesztőberendezés emelőképessége általában a fele a hátsóénak. A munkagépek működtetéséhez szükséges külső (kihelyezett) hidraulikus csatlakozókból 3-4 pár található, de lehet több is belőlük. A hidraulikus rendszer vezérlésére Bosch EHR (elektro-hidraulikus) szabályzókat alkalmaznak. Ezek a traktorok kivétel nélkül összkerékhajtással, ezen belül külön kapcsolható segéd-mellsőkerék hajtással készülnek. Elől is, hátul is elektronikus kapcsolású differenciálzár van a hidakban, amelyek nagyobb sebességek esetén automatikusan szétkapcsolnak. A traktorok mellső kerekeire szinte kivétel nélkül 380 és 600 mm, míg hátul 460 és 710 mm közötti profilszélességű, 28, illetve 38 coll belső átmérőjű, radiál gumiabroncsokat szerelnek fel. A traktorok üres tömege 5050- 7350 kg között változik, amely általában az optimálisnak tekinthető 40:60 százalékarányban oszlik meg a mellső és a hátsó tengely között. A teljesítménytömegük (1 LE teljesítményre jutó adhéziós tömegük) 36-40 kg/LE között változik. A motorteljesítmény jobb kihasználásához a traktorok jól pótsúlyozhatók, ezzel az adhéziós tömegük jelentősen, akár 80 százalékkal is megnövelhető. Ebben a kategóriában szinte csak tágas és komfortos, a kezelés és kényelem szempontjából kiválóan felszerelt vezetőfülkék találhatók. Jellemzőjük még a nagy üvegfelület, a 360 fokban történő kilátás, a kétoldali beszállási lehetőség vagy a nyitható napfénytető. A fülkék rugózása is általános, amely egyszerű gumibakos megoldástól a hidropneumatikus rendszerekig terjed. A fülkékben az állítható pneumatikus rugózású vezetőülések a jellemzőek, amelyek oldalirányban 15-25 fokban elfordíthatók. A kormányoszlopok magasságban állíthatók és szögben dönthetők. Egyes fülkék tartozéka az utas részére szolgáló pótülés is. Klímaberendezés is található bennük, de fűtő-szellőztető rendszer mindenképpen. Zajszintjük legtöbbnél 70-80 dB(A) tartományba esik. A legújabb traktorok az ülés jobboldali karfájára vagy a traktor belső sárvédőjére telepített kezelő- és kapcsológombokkal vezérelhetők és fejlett fedélzeti elektronikával készülnek. Rendelkeznek ISOBUS-os munkagép kommunikációval és CANBUS belső diagnosztikai informatikával is, de a precíziós művelésekhez szükséges műholdas (GPS, RTK, GLONASS) irányítás antennáinak fogadására és sorvezetők, vagy automata kormányzás működtetésére is fel vannak készítve. A kabintetőkön egyre több (18-32 db) Xenon vagy LED égős fényszórót szereltek, amelyek az éjszakai munkavégzéshez megfelelő látási viszonyokat teremtenek.
Forrás: